Artikler
Nyhed! Opfølger til storsælgende lastvognsdæk viser allerede gode takter
arrow_backTil oversigten3. april 2023 | Dækpartner
Siden Euromaster i 2018 introducerede BFGoodrich som et nyt, stærkt mellemklassedæk for lastbilkunder herhjemme, har det Michelin-ejede dækmærke været et af de mest solgte og populære mærker. Seneste nyhed fra BFGoodrich byder på to nye dækversioner og viser allerede gode takter hos de danske transportører, fastslår Benjamin Eriksen fra Euromaster.
Da Michelin tilbage i 2018 lavede om i produktprogrammet til lastvogne, betød det samtidig et farvel til dækmærkerne Kormoran og Taurus i Danmark. Ind kom i stedet et mere tidssvarende program fra BFGoodrich, der kvalitetsmæssigt er et førende mellemklassedæk hos den franske dækkoncern. En beslutning, der siden har vist sig stærkt populær hos de danske transportvirksomheder.
Nu er to nye dækversioner fra BFGoodrich klar på hylderne – noget der allerede har medført stor interesse fra transportører, der i lighed med resten af erhvervslivet slås med inflationens følgevirkninger og derfor søger efter optimeringer i dækbudgettet, siger Benjamin Eriksen, Key Account Manager hos Euromaster.
– Siden vi sidste år lancerede den nye generation af lastvognsdæk fra BFGoodrich, har interessen været stærkt stigende. De nye lastbildæk rammer markedet som et stærkt alternativ, der udmærker sig på robusthed og rækkevidde. Og så er de samtidig 3PMSF-mærkede og dermed godkendt også til vinterlige vejrforhold, forklarer han.
De nye lastvognsdæk er døbt BFGoodrich Route Control S2/D2 og BFGoodrich Cross Control S2/D2 – og sidstnævnte har været en stor succes hos den sønderjyske transportvirksomhed Harm Mammen & Sønner, hvor de netop har afmonteret de første 315/80 R 22,5 Cross Control D2 med imponerende resultater.
– Det er lykkedes mig at trække 168.000 km. ud af dækkene, og det er imponerende i forhold til tidligere resultater på trækakslen. Jeg kører selvfølgelig pænt og ordentligt, men med den containerkørsel jeg har, så skal der også nogle dæk med gode terrænegenskaber og stærke karkasser til at levere de tal. Desuden er jeg sikker på, at det også har hjulpet, at jeg er meget opmærksom på at få jævnlig kontrol af dæktryk og skader, fortæller Flemming Jessen, chauffør hos Harm Mammen & Sønner.
Harm Mammen & Sønner A/S er et familieejet transportfirma, der blandt andet yder containerservice, når både private og erhvervskunder skal have assistance til deres projekter. Med de nye Cross Control D2-dæk får Harm Mammen & Sønner op til 25% længere levetid (ifølge BFGoodrich) og mere robuste karkasser, der oftere vil kunne passere kontrollen inden regummiering.
– Når vi kigger i bunkerne med nedslidte dæk, ser vi, at mange af de billigere dæk faktisk kasseres inden de er slidt helt ned. Derfor er de nye versioner fra BFGoodrich et godt alternativ, hvor man for en lille merpris i langt højere grad ville kunne slide dækkene ned til sidste millimeter, fortæller Benjamin Eriksen og fortsætter:
– Det er netop de mere robuste karkasser i BFGoodrich Route Control S2/D2 og BFGoodrich Cross Control S2/D2, der øger transportkundernes muligheder for at regummirering af dækkene, når de er slidt ned. Det kan i sig selv give en økonomisk besparelse i en tid, hvor budgettet er under pres, fastslår han.

