Artikler

Automatisk dæktryksovervågning – BPW AirSave

arrow_backTil oversigten

24. februar 2023 | Besko A/S

De seneste år har der været en stigende popularitet af systemer til automatiske dæktryksovervågning, hvilket kommer i takt med de nyere EU-regulativer inden for området.

Hos BESKO tilbyder vi et smart, prisvindende system fra BPW kaldet AirSave.
Det er et system, der kan regulere dæktrykket automatisk. Det er ikke kun relevant for pengepungen, da det kan sænke brændstofforbruget, men det hjælper også med at højne transportsikkerheden.

BPW er førende leverandør af bl.a. aksler til transportbranchen og har videreudviklet dæktrykskontrol på mange punkter. AirSave fra BPW sidder som et rør mellem hjulnavet og dækket. Det aflæser og regulerer dæktrykket så chaufføren altid kører med det optimale dæktryk. På trods af den begrænsede plads, der er til rådighed, kan AirSave førstegangsmonteres sikkert og nemt af opbyggeren.

”Mange lavlæsser-trailere kører omkring 80.000 kilometer om året – AirSave kan hjælpe med at sparer omkring 350 liter brændstof, når køretøjet har dette antal kilometer om året. Tager man det reducerede dækslid i betragtning, kan transportvirksomheder med den nuværende dieselpris på to euro pr. liter spare omkring 1.750 euro pr. køretøj om året,” fortæller BPWs produktchef Caren Freudenberg.

I eksemplet tages der udgangspunkt i en 10-12 tons fireakslet, lavlæsser sættevogn, som kører med tvillingehjul og en gennemsnitlig trykafvigelse på 10 % i dækkene.

Godt for sikkerheden og økonomien
Airsave er ikke kun relevant for køretøjer, der kører mange kilometer om året. Det er også relevant for køretøjer som tilbagelægger langt færre kilometer, da sikkerheden spiller ind. Hvis der opstår et gradvist tab af tryk i dækkene, kan det resultere i at dækkene bliver varme og endda sprænge. AirSave advarer om tabet, så chaufføren kan reagere inden det går galt.

AirSave er robust konstrueret, så den fungerer pålideligt selv under ekstreme driftsforhold i terrænkørsel, f.eks. på byggepladser. Det er især gavnligt for specialtransporter da det kan hjælpe dem imod store økonomiske udgifter. Specialtransporter af store og tunge industrikomponenter, vindmøllevinger eller bygningselementer kræver forberedelse og godkendelser – alt sammen kan blive ødelagt af et fladt dæk. AirSave pumper kontinuerligt luft ind i dækket, når det er nødvendigt. Det betyder også, at hvis dækket langsomt taber luft pga. en lille utæthed, vil AirSave blive ved med at pumpe luft ind i dækket.

Artikel er skrevet af:

Besko A/S

BESKO har siden 1987 leveret reservedele og værktøj til den tunge sektor. BESKO er i dag en del af BPW gruppen, som er Europas førende producent af aksler til påhængskøretøjer. Det er vi stolte af, da BPW er en virksomhed, der står inde for høj kvalitet og innovation.

Se profil

Mød os på Transport 2025

Julia Aakjær

Marketingchef

Besko A/S

På messen

Julia Aakjær

Ulrik Gejl Møller

Salgschef OE opbyg

Besko A/S

På messen

Ulrik Gejl Møller

keyboard_arrow_up